Boekrecensie | Circe

circe

Fiona heeft een normaal leven tot ze de mysterieuze Circe tegen het lijf loopt na een bijna-doodervaring. Al snel is ze geobsedeerd door het mysterieuze meisje en vraagt ze zich telkens opnieuw af wie ze juist is en of ze wel het beste met haar voor heeft. Circe weet telkens opnieuw te verdwijnen en vervolgens weer op te duiken in het leven van Fiona.

Maar wie is Circe nu echt?

 

 

Nell De Smedt – Clavis – Young Adult – 2018 – 280 pagina’s

Nell is zestien jaar en Circe is daarmee het boek van de de jongste schrijfster die staat te pronken in mijn boekenkast. Circe is dan ook niet zomaar een boek en als ik zou kunnen wensen dat ik dit boek had geschreven: graag. Ik maakte al kennis met het boek bij The Book Café eerder dit jaar en nu heb ik het boek ook gelezen.

Het verhaal wordt verteld vanuit Fiona, die al snel geobsedeerd raakt door het mysterieuze meisje Circe. In het begin weet je dan ook helemaal niets van Circe en dat maakt van het boek een boek dat je écht verder wilt lezen, alleen al om te weten wie dat meisje in haar gele regenjas nu echt is. In het begin lijkt het alsof Fiona enkel en alleen denkt aan haar, maar meer naar het einde van het verhaal toe is dat minder het geval en je komt ook wat meer over Fiona te weten.

20180916_174912

Wel is er een bepaald ding dat ik al in het begin dacht en wat uiteindelijk ook uitkwam. Het was dus wel wat voorspelbaar, maar ik vond wel dat dat gegeven goed werd uitgeschreven. Al vraag ik me af in hoeverre de schrijfster hier research over gedaan heeft. Elk hoofdstuk begint daarnaast met een quote wat ik heel creatief vindt, maar soms snap ik niet echt wat de quote met het desbetreffende hoofdstuk te maken heeft.

Toch vond ik het een heel fijn boek om te lezen omdat Nell een heel fijne schrijfstijl heeft en toen ik het boek dichtsloeg had ik echt wel zoiets van ‘wow’, ondanks dat je wel met wat vragen blijft zitten want wie is Circe nu écht? Niet alle vragen worden beantwoord, maar dat vind ik wel bij het boek passen. Je kan dus wel zeggen dat dit een zeer mooi debuut is van Nell de Smedt en ik hoop dat er nog heel wat boeken van haar zullen volgen.

4sterren

 

Een gedachte over “Boekrecensie | Circe

Plaats een reactie