Boekrecensie | Heerestraat & Rozenlaan

20190415_141328

De ouders van Nina zijn net gescheiden en vanaf nu leeft ze in twee huizen: het huis in de Heerestraat en het huis in de Rozenlaan. Haar vader heeft een nieuwe vriendin, die twee kinderen heeft: Lindi en Mark. Ook moet ze aanzien hoe haar moeder in pyjama de dagen alleen doorbrengt als zij er niet is. Ze moet in een sneltreinvaart aan de nieuwe situatie wennen. En dan is er ook nog haar schoolwerk waar ze zich op moet concentreren.

Carlie van Tongeren – Blossom Books – Young Adult – 2018 – 374 pagina’s

Heerestraat & Rozenlaan is het eerste oorspronkelijk Nederlandstalige fictieboek van Blossom Books. Onlangs werd het genomineerd voor de Jonge Jury prijs én de Jonge Jury debuutprijs. Tijdens de boekenweek werden er op de Instagrampagina van Jonge Jury allerlei boeken weggegeven en ik won deze samen met Eén waarheid, die ook genomineerd is voor de Jonge Jury debuutprijs. En toevallig las ik het andere boek, Over Wezenloze Zielen, dat genomineerd was ook al.

Heerestraat & Rozenlaan vertelt het verhaal van Nina die aan een hele nieuwe situatie moet wennen nadat haar ouders uit elkaar zijn gegaan. Een scheiding is dan ook het hoofdonderwerp van het boek, terwijl dat bij andere boeken vaak minder in de schijnwerpers staat. Het is dan ook een herkenbaar verhaal, vooral voor mensen die zelf met een scheiding te maken hebben gehad, maar ook als je het zelf niet hebt meegemaakt is het een boek dat erg hedendaags is en waar je je wel in kunt inleven. Daarnaast gaat het vooral ook over meer dan enkel die scheiding alleen.

20190415_141517

Carlie heeft een erg fijne schrijfstijl en ze zorgt ervoor dat, ondanks de miserie die Nina meemaakt, het een luchtig boek blijft. De Whatsapp berichten en het ‘zo-had-het-moeten-gaan-dagboek’ zorgen ervoor dat het verhaal erg snel en vlot leest. Het enige jammere vond ik de romantische relatie van Nina, die je van mijlen ver ziet aankomen. Al vind ik dat die wel goed is uitgewerkt én het verhaal werd mooi afgerond.

Wat mij betreft heeft Carlie zeker een geslaagd Young Adult-debuut geschreven en ik ben alvast erg benieuwd naar Het meisjesmanifest, dat in september bij Blossom Books zal verschijnen.

4sterren