Boekrecensie | Niet te stoppen

20190804_202625

Angie Thomas scoorde met haar debuut The hate u give en het werd zelfs verfilmd. Met haar nieuwste boek Niet te stoppen brengt ze opnieuw een verhaal rond racisme. De zestienjarige Bri wilt haar droom waarmaken: ze wilt een bekende rapper worden. Net zoals haar vader, alleen wilt ze niet eindigen zoals hem. Wanneer haar moeder haar job verliest en ze zelfs geen geld meer hebben om de huur en de elektriciteitsrekening te betalen, wilt ze haar droom niet enkel waarmaken: ze moet hem waarmaken.

Angie Thomas – Aimee Warmerdam & Akwasi – Moon – Young Adult – 2019 – 368 pagina’s

Dat dit boek hoge verwachtingen schepte, dat hoef ik wellicht niet uit te leggen. Toen ik het boek bij de bib tegenkwam, moest ik er dan ook niet lang over nadenken om dit boek mee te nemen.

Dit boek valt erg hard te vergelijken met zijn voorganger The hate u give en beide boeken hebben het thema racisme met elkaar gemeen. Het geeft je een kijk op hoe het leven eruit ziet voor iemand met een donkere huidskleur en met welke vooroordelen zij te maken krijgen. Anders is dit boek eigenlijk méér dan The hate u give en behandelt dit boek ook thema’s als arm zijn (net zoals Stukjes van mezelf) en een droom waarmaken. Net zoals Starr in The hate u give is Bri een doorzetter die, ondanks alle kritiek, blijft doorgaan.

20190726_135146

Dit boek moet het niet zo zeer hebben van beschrijvingen, wel van gebeurtenissen die je raken. Angie Thomas heeft een duidelijke, heldere schrijfstijl die de waarheid beschrijft zoals ze is. De raps in het boek geven daarnaast een extra dimensie aan het verhaal en zorgen ervoor dat je nog meer meeleeft met Bri en je leert haar op die manier ook beter begrijpen.

Niet te stoppen is een belangrijk boek en Angie Thomas is er opnieuw in geslaagd om een verhaal neer te zetten met belangrijke thema’s en intrigerende personages. Niet alleen de verhaallijn rond de droom van Bri is belangrijk in verhaal: ook haar verleden met haar moeder, de relatie tussen haar moeder en haar oma en het verhaal rond tante Pooh zijn stuk voor stuk belangrijke elementen om van dit boek een geslaagd verhaal te maken. Laat het volgende boek van Angie Thomas maar komen.

4,5sterren