Boekrecensie | Als de nacht eindigt

Lya leeft in een wereld waar je ’s nachts moet leven, omdat de zon levensgevaarlijk is sinds een zonnevlam ontzettend veel slachtoffers maakte. Ze zit gevangen in haar eigen huis waar haar vader leeft die ernstig ziek is en waar haar moeder plant hoe het leven van Lya er zal uitzien. Lya voelt dat ze wilt ontsnappen, ook al is het maar voor één dag. Samen met haar beste vriendin Gwen en vriendin Carli loopt ze weg.

Laura Diane – Clavis – Young Adult – 2019 – 220 pagina’s

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar! Dit beïnvloedt mijn mening uiteraard niet.

Een tijd geleden nam ik deel aan de blogtour van het dystopische debuut van Laura Diane. Ik was dan ook erg benieuwd naar het boek en las het dan ook in een razend tempo uit. Het boek telt niet zoveel pagina’s, maar is wel spannend van begin tot eind.

Laura Diane heeft in Als de nacht eindigt een interessante wereld geschept. Het verhaal speelt zich af in een toekomstig Amerika waarin de klimaatverandering heel wat schade heeft aangebracht. Het is dan ook een wereld waar ik graag meer over wil weten.

Verder heeft Laura Diane ook een fijne, vlotte schrijfstijl. Ze weet hoe ze een verhaal moet vertellen. Het verhaal zelf is daarnaast erg spannend en zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. Het verhaal nam al snel een wending aan die ik op het eerste gezicht niet had verwacht. Daarnaast bevat het verhaal ook enkele gave plottwists. Enerzijds wilde ik het boek zo graag uitlezen, maar anderzijds wilde ik helemaal niet dat het verhaal al gedaan was.

“Maar je kunt beter spijt hebben van het springen dan de rest van je leven blijven aftellen. Dat zei mijn vader altijd.”

Het boek weet dan ook je aandacht te grijpen en het einde zorgt ervoor dat je meteen het vervolg wilt lezen. Dit boek bevestigt nog maar eens dat ik wat vaker dystopische boeken moet gaan lezen. Het boek bevat zowel actie, als ook de nodige rustmomenten. Verder zit er ook een vleugje romantiek in. Daarnaast vond ik ook de relatie die Lya heeft met haar vader erg mooi om over te lezen.

Als de nacht eindigt is een geslaagd dystopisch debuut. Laura Diane weet je te verrassen (verassen lijkt me in de context van het boek niet echt geslaagd), zet je op het verkeerde been en zorgt ervoor dat je het boek in één ruk wilt uitlezen. Hierdoor kijk ik reikhalzend uit naar het vervolg in de duologie! Ik denk dan ook dat Laura Diane een grote naam kan worden in de Nederlandse YA-dystopiemarkt. Wie niet kan wachten op het vervolg, raad ik aan om in de tussentijd Ingesloten of Adem te lezen.

4,5sterren

4 gedachtes over “Boekrecensie | Als de nacht eindigt