Boekrecensie | De tweede stem

Deze tweede Blossom Books Shortie – en tevens het debuut van Elin Meijnen – vertelt het verhaal van de onzekere Mette. Ze probeert haar draai te vinden op haar nieuwe middelbare school. Alles gaat goed tot de nieuwe zangdocent haar intrede doet. Die kent ze echter nog van vroeger en is één van de redenen waarom ze van school veranderd is.

Elin Meijnen – Blossom Books – Young Adult – 2021 – 176 pagina’s

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening uiteraard niet.

Elin Meijnen heeft met De tweede stem een vlot geschreven verhaal geschreven over Mette en de twijfels waar ze mee te maken krijgt. Er wordt ook op een realistische wijze beschreven hoe ze op zoek gaat naar haar identiteit. Die zoektocht zal dan ook voor vele jongeren erg herkenbaar zijn. Door af te wisselen tussen heden en verleden kom je steeds meer te weten over het leven van Mette en ontdek je waarom ze schrikt wanneer ze haar zangdocent terug tegen het lijf loopt. Daarnaast worden er ook hoofdstukken geschreven vanuit een ander personage.

De hoofdstukken zijn ook vaak erg kort waardoor je het boek in een korte tijd uit kan lezen. Ik denk dan ook dat jongeren die niet van lezen houden dit boek dan ook fijn zullen vinden. Ook staan er net zoals in de vorige Blossom Books shortie enkele vragen die een bespreking op een leesclub of op school mogelijk maken. Dit boekje sluit dus zeer goed aan bij de doelgroep en kan jongeren (hopelijk) aan het lezen krijgen.

Toch miste er wat mij betreft iets in het verhaal. Ik had steeds het gevoel dat er op het einde nog iets stond te wachten, maar uiteindelijk was het boek vrij voorspelbaar en heeft het me niet echt verrast zoals ik gehoopt had. Ik bleef dus een beetje op mijn honger zitten. Desondanks is het een goed geschreven verhaal en ben ik benieuwd wat Elin Meijnen nog meer in petto heeft.