Boekrecensie | De falling in love montage

Saoirse gelooft niet meer in de liefde, tot ze Ruby ontmoet op een eindexamenfeestje. Ze besluiten om een experiment aan te gaan: een hele zomer lang gaan ze daten zoals in typische romcoms, maar zodra de vakantie voorbij is, stoppen ze ermee. Zo hebben ze geen verwachtingen over eeuwige liefde en eindigen ze niet met een gebroken hart. Ze vergeten echter één ding: aan het einde van de film worden personages altijd écht verliefd.

Ciara Smyth – Maria Postema – Querido Glow – Young Adult – 2021 – 320 pagina’s

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening uiteraard niet!

Na boeken als Als vuur, Dit is best wel een episch liefdesverhaal en Gloei verscheen onlangs De falling in love montage van Ciara Smyth bij Querido Glow in een vertaling van Maria Postema.

De falling in love montage is een aangenaam, grappig en fijn verhaal over (prille) liefde tussen twee meisjes. Naast het romantische verhaal komen ook moeilijke thema’s als jongdementie, liefdesverdriet en studiekeuze aan bod, wat het boek meer gelaagd maakt dan je in eerste instantie zou denken. Het boek bevat een fijne portie humor, maar weet je ook te raken.

Verder zijn Saoirse en Ruby ook erg aangename personages waar je graag meer over te weten wilt komen. Ze zijn dan ook levensecht en je kan je helemaal inleven in hoe ze zich voelen door alles wat ze meemaken. Je ziet ook echt hoe de personages groeien gedurende het boek. Daarnaast is het ook gewoon heel fijn om meer diversiteit te zien in Young Adult boeken. Verder heeft het boek ook de nodige aandacht voor de relatie die de meisjes hebben met hun ouders.

De falling in love montage is een aanrader voor de fans van Zomerburen en zou wat mij betreft zeker verfilmd mogen worden! Met als afkorting DE FILM moet dat toch wel lukken, niet? Het is een romantisch en humoristisch debuut met belangrijke thema’s dat niet mag ontbreken in je boekenkast. Ik ben benieuwd wat Ciara Smyth nog meer in petto heeft.