Boekrecensie | Als de morgen begint

Na het lezen van het spannende dystopiedebuut Als de nacht eindigt van Laura Diane (en met name na het lezen van de cliffhanger) was ik ontzettend benieuwd naar het vervolg en na anderhalf jaar was het eindelijk zo ver. In dit tweede deel volgen we Lya en haar vrienden die zich aansluiten bij de Trium: de rebellengroep die de koning wilt vermoorden. Gaandeweg botsen ze op verschillende obstakels en Lya merkt dat ze niet alleen tegen het leger, maar ook tegen zichzelf vecht.

Laura Diane – Clavis – Young Adult – 2021 – 300 pagina’s

Met dank aan de uitgeverij voor dit recensie-exemplaar! Dit beïnvloedt mijn mening uiteraard niet.

Laura Diane heeft met Als de morgen begint weer een mooi boek neergezet. Ze bewijst opnieuw dat ze schrijftalent heeft en dat is ook te zien aan de mooie zinnen die talrijk aanwezig zijn in het boek. Daardoor is er ook voldoende aandacht voor emoties en is dit verhaal zoveel meer dan pure actie, wat ik erg sterk vond aan het boek.

De wereld waarin Als de morgen begint zich afspeelt komt ook goed naar voren en vond ik erg interessant. De Amerikaanse setting komt goed tot zijn recht en het lezen over de Trium was erg spannend. Net zoals in het vorige deel leren we de personages goed kennen dankzij de vele dialogen. Hierdoor kan je je nog beter identificeren met de Lya, Walter, Carli, V en co. Vooral de dialogen tussen Lya en Devan vond ik erg mooi geschreven. Je voelt ook echt de dynamiek tussen de personages.

Als er iets is dat ik zeker weet, dan is het dat je iemand nooit helemaal kunt doorgronden, want we zijn net als het heelal: oneindig.

Toch was ik niet helemaal overtuigd van dit vervolg. Ik weet niet goed hoe het komt, maar ik denk dat mijn verwachtingen misschien wat te hoog gesteld waren of dat ik andere verwachtingen had voor dit tweede deel. Op het einde van het boek gingen de gebeurtenissen ook erg snel. Misschien dat daar wat meer tijd voor uitgerokken mocht worden. Dit is in ieder geval wel een duologie die ik graag nog wel eens wil herlezen (ik had nu namelijk geen tijd om deel één te herlezen waardoor het verhaal soms wat ver zat).

Als de morgen begint is een mooi slot van de duologie, maar blies me niet omver zoals het begindeel. Hoe dan ook ben ik ontzettend benieuwd wat Laura Diane nog meer in petto heeft aangezien ze met deze duologie heeft bewezen dat ze kan schrijven en een interessante wereld kan neerzetten. Op haar volgende boek moeten we gelukkig niet al te lang wachten: in juli verschijnt Ivelle, waar ik erg benieuwd naar ben.

Een gedachte over “Boekrecensie | Als de morgen begint