Boekrecensie | Dansen voor beginners

Evie gelooft niet meer in de liefde nadat haar vader haar moeder bedrogen heeft met een andere vrouw. Nadat ze haar liefdesboeken naar een minibieb brengt, gebeurt er iets vreemd. Wanneer ze twee mensen ziet kussen, ziet ze hoe hun relatie is begonnen en hoe hun relatie zal eindigen. Die visioenen bevestigen voor Evie wat ze al dacht: liefde is niet voor eeuwig. Dan ontmoet ze Xavier, maar wilt ze wel van iemand houden als ze weet dat er ooit een einde aan zal komen?

Nicola Yoon – Querido – Young Adult – 2021 – 302 pagina’s

Na de succesvolle young adult romans Alles wat je lief is en De zon is ook een ster, die beiden verfilmd werden, verscheen onlangs een nieuw boek van Nicola Yoon. In dit boek volgen we Evie die niet meer gelooft in de liefde, maar die elke keer wanneer ze een koppel ziet kussen hun liefdesliefde te zien krijgt. Wanneer ze zelf verliefd wordt, twijfelt ze. Is het het wel waard als die liefde uiteindelijk toch eindigt met een gebroken hart?

Dansen voor beginners is een fijn geschreven verhaal met interessante personages waarmee je jezelf kan identificeren. Dankzij de pakkende schrijfstijl van Yoon en de mooie quotes raakt het boek je ook. Het is namelijk niet zomaar een liefdesverhaal, maar het is zoveel meer dan dat. Ook het verhaal over de danswedstrijd is een fijne toevoeging aan het boek. Verder is het ook mooi om te zien hoe de personages zich ontwikkelen gedurende het verhaal.

Ik denk aan de manier waarop we allemaal het middelpunt vormen van ons eigen verhaal.

Daarnaast zit het verhaal ook erg goed in elkaar. We volgen het verhaal van Evie en we lezen ook hoe de beelden eruit zien die Evie te zien krijgt wanneer ze een koppel ziet kussen. Voor Evie bevestigen die beelden dat liefde niet voor eeuwig is. Nicola Yoon brengt dan ook een mooie boodschap over in dit verhaal. Liefde is dan misschien niet voor eeuwig, maar het zou zonde zijn mocht je de mooie momenten missen. Het verhaal wordt ook mooi afgerond.

Het probleem van een gebroken hart is niet dat je eraan doodgaat. Het probleem is dat je er niet aan doodgaat.

Nicola Yoon heeft met Dansen voor beginners een sterk verhaal met een ijzeren boodschap neergezet. Dit boek laat je dan ook niet onberoerd achter. Het zou me overigens niet verbazen als dit boek, net zoals haar eerdere boeken, verfilmd zou worden. Dan komen de dansscènes wellicht nog beter tot hun recht.