Boekrecensie | Buiten het veld

In Buiten het veld volgen we Fawad die gek is op basketbal. Als hij basket kan hij alles even vergeten: zijn vader die twee jaar is overleden, zijn moeder die hem wilt koppelen en zijn beste vriend Yousuf die is verandert na het overlijden van zijn broer. Het is zijn droom om als eerste Pakistaanse speler in de NBA te kunnen spelen en daarvoor doet hij alles wat hij kan.

H.n. Khan – vertaald door Wybrand Scheffer – Querido – Young Adult – 336 pagina’s – 2022

Ik lees eigenlijk weinig boeken met een mannelijk personage in de hoofdrol. Daar wilde ik graag verandering in brengen. Daarnaast wordt het boek aangeraden voor fans van The Hate U Give, dus kon ik niet anders dan dit boek te lezen.

Het boek bevat eerst en vooral belangrijke thema’s. Diverse thema’s komen aan bod zoals geloof, cultuur, racisme en bevooroordeeld worden op basis van in welke wijk je woont. Je kruipt helemaal in het hoofd van Fawad: over hoe hij zijn dromen najaagt hoewel zijn omgeving die niet altijd steunt. Het is ook erg leerrijk om te lezen over een andere cultuur. Zo kan je door het lezen van een boek meer te weten komen over andere culturen en geloven. De schrijfstijl past ook goed bij het verhaal. Die deed me ook een beetje denken aan de schrijfstijl van The Hate U Give. Zo zit er ook wat jongerentaal in het boek, die mogelijks wel iets beter tot zijn recht komt in het Engels.

Aangezien ik zelf geen connectie heb met basketbal, waren er soms stukken in het verhaal die me iets minder aanspraken. Anderzijds denk ik wel dat jongeren die geïnteresseerd zijn in basketbal en de NBA dit boek erg zullen appreciëren en zich nog meer kunnen inleven in het hoofdpersonage dan dat bij mij het geval waas.

Buiten het veld is een sterk coming-of-age verhaal over een jongen die het wilt maken in de basketbal, ondanks alle tegenslagen in zijn leven. Door de vele details tijdens het basketballen was het niet helemaal mijn ding, maar ik ben er zeker van dat jongeren die interesse hebben in basketbal dit boek nog iets meer zullen smaken.

Plaats een reactie