Boekrecensie | Dit boek is dodelijk

Wanneer de rijke en invloedrijke Hugh wordt vermoord, staat het leven op z’n kop in de school van Jess. Voor een werkstuk schreef Jess een kortverhaal waarin een personage vermoord wordt. Nu blijkt dat Hugh op exact dezelfde manier is gedood. Ze gaat op onderzoek uit om de echte dader te vinden, terwijl ze bedreigd wordt dat zij wel eens het volgende slachtoffer zou kunnen worden…

Ravena Guron – Volt – Young Adult – 2023 – 384 pagina’s

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening uiteraard niet.

Sinds ik de Moordgids voor lieve meisjes-serie van Holly Jackson las, ben ik helemaal in de ban geraakt van alle YA thrillers die bij uitgeverij Volt verschijnen. Ook deze vertaling van This Book Kills, het debuut van Ravena Guron, die naast schrijver ook advocaat is, sprak me heel hard aan.

Spannend van begin tot eind

Ravena Guron weet hoe ze een verhaal moet schrijven. De setting van het verhaal maakt dat je je helemaal kan inleven in hoe het er in het internaat aan toe gaat. Je volgt het verhaal vanuit Jess, die op onderzoek uitgaat naar wat er echt gebeurd is. Gedurende het verhaal komen er verschillende verdachten en aanwijzingen die je al dan niet op de juiste weg zetten.

Het einde vond ik ook erg spannend en ik zag de uiteindelijke dader totaal niet aan komen. Met zo’n 384 pagina’s is het boek vrij lang, maar het verhaal blijft je wel boeien – al denk ik dat het in iets minder pagina’s ook gelukt moet zijn geweest om het verhaal te vertellen.

Belangrijke boodschap

Naast dat het boek erg goed in elkaar zit, geeft het boek ook een boodschap mee. Die is sterk en zet aan tot nadenken. Zo komen onder andere de (oneerlijke) verschillen tussen arm en rijk en corruptie aan bod.

Een aanrader

Dit boek is dodelijk is een sterk geschreven debuut dat kan tippen aan andere thrillers in dit genre. Het is van begin tot eind spannend en meeslepend. Het einde is ook verrassend. Daarbovenop komt nog dat er een sterke boodschap achter het verhaal schuilt. Het boek is een ideale combinatie tussen Een van ons liegt en Moordgids voor lieve meisjes. Daarmee is het concept misschien niet al te vernieuwend, maar toch weet de schrijfster er een eigen twist aan te geven.

Een gedachte over “Boekrecensie | Dit boek is dodelijk